?

När jag tog studenten 2007 tänkte jag att jag skulle ta ett sabbatsår för att jobba, spara pengar och resa. Det här sabbatsåret har nu blivit två, och kommer förmodligen att bli tre (eventuellt två och ett halv). Under sista året på gymnasiet hade vi möjlighet till att läsa Matte C, vilket jag inte gjorde. Just då var jag inne på att bli journalist, samtidigt var det mycket annat och jag hade tillräckligt med poäng för att låta bli. Ville jag sedan läsa ekonomi kunde jag läsa det på hösten då jag hade tid till det. Jag velade mycket mellan journalist och ekonomi och bestämde mig för att läsa kursen så jag hade det gjort i fall jag bestämde mig för det andra alternativet. Matten började jag med i augusti, bara två månader efter studenten. Då var jag extremt skoltrött så valet kändes bara jobbigt. Jag läste knappt halva kursen och bestämde mig för att fortsätta när jag kände mig mer motiverad. Det ångrar jag nu, att jag inte bara kunde bita ihop och idag haft det gjort.

Ibland känner jag mig extremt stressad av att jag först måste hem för att läsa kursen och sedan kunna börja plugga "på riktigt", vilket hade varit perfekt till hösten. Istället måste jag hem, läsa matte C, söka och börja. Vilket tidigast kan bli januari 2010. Kommer ihåg, när vi gick sista året på gymnasiet, att politikerna arbetade på att göra om hela systemet. Kommer inte ihåg vad allt gällde men vet att det var något som skulle förändras år 2010. Något med att om man läst upp betyg, eller liknande, skulle man få söka separat...? Jag anser inte att jag läser upp mina betyg, dom har jag redan och är nöjd med dem som de är. Stämmer detta verkligen? Hur som helst bli jag stressad över det. Egentligen finns det ingen anledning till det. Även om jag skulle börja plugga hösten 2012 är jag fortfarande ung! Blir arg på mig själv, har själv valt att resa runt och skaffa mig erfarenheter och fantastiska upplevelser innan jag sätter mig i skolbänken igen. Och inte för något ångrar jag det, förutom att jag inte läste klart matten när jag väl höll på...

Av någon dum anledning känns det fel att börja på universitetet på våren. Missar man allt det roliga i början? Förmodligen får det bli hösten 2010. Aja, dumt tänkande. Det blir nog bra tillslut!

Kommentarer
Postat av: Tallbackenbo

Hjärtat! Vad bra att du tänker och inte bara rusar på ha kul nu så fixar det sig med allt annat också tror jag Du som är så smart Kramar

2009-05-19 @ 12:07:58
Postat av: Sofie

Tänk inte så mycket på studierna =) Om du skulle börja på våren så är det fortfarande inspark och så då med =) Sen så är det väldigt många som börjar studera efter att ha jobbat några år eller rest runt, jag var nästan själv som började direkt efter gymnasiet =) Allt löser sig ska du se! Ha det så bra! Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback