Vietnam

Vietnam var verkligen ett speciellt land. Många gånger fick man känslan av att man rest tillbaka 30 år i tiden. Att man får den känslan och att det kanske till och med är så är väl inte så konstigt efter Vietnamkriget. Jag ångrar inte att jag åkte dit, absolut inte, men det är nog heller ingen plats jag skulle åkta tillbaka till. Vi tog oss från norr till syd på två veckor och besökte platser/städer som Hanoi, Halong Bay, Hoi An, Nha Trang och Ho Chi Minh City. Min favorit var absolut Halong Bay där vi var ute på en tredagarsutflyk och spenderade första natten på en båt och andra i en bungalow på stranden. Otroligt fin natur där vi bland annat paddlade kajak under och igenom grottor för att komma ut på andra sidan där vi var helt omringade av berget. Det som hamnade sist på "listan" var Hanoi som mest kändes rörig med en helt galen trafik.

jetlag

Jag ligger i soffan och kämpar för att hålla ögonen öppna, jag är helt slut och vet inte riktigt hur jag ska orka hålla mig vaken i ett par timmar till, jag har jetlag.

Imorse kom vi hem från vår åtta veckors resa runt om i Asien. Hemresan gick bättre än förväntat. Även om jag inte sov mer än tre fyra timmar så satt jag skönare än vad jag trodde var möjligt på ett flygplan. Morfar hämtade mig på Arlanda och vi åkte sedan genom snövädret hem till mig. Där väntade mormor, mamma och syster med supergod och efterlängtad mat (macka med julskinka och ris a la Malta) och presenter.

Under eftermiddagen gjorde vi det som höjer julstämningen som mest, nämligen att klä granen och den blev jättefin! Kulor i guld och rött, guldgritter och polkagrisar blev det i år.

Nej nu somnar jag snart... Gäääsp! Sitter här och lägger in alla bilderna men det går segt, riktigt segt. Det är alldeles för många bilder så en liten rensning kan behövas hehe!

Sista dagen i Bangkok och Asien

Hej dar!

Nu ar vi inne pa var sista dag pa var nastan 8 veckors langa Asienresa. Vi har haft det riktigt bra coh det har varit skont att bara "hanga" de sista fyra veckorna i Thailand. Vi har akt runt lite har och dar och njutit av solen och stranderna. De tva sista natterna har vi spenderat i Bangkok och har passade vi pa att unna oss lite lyx. Vi har bott pa ett jattefint hotell med allt vad man kan onska. Den 17:e dec, nar vi kom hit kl 06.00 efter en lang natt i en buss, var det min fodelsedag som vi absolut skulle fira. Vi hade tur opch fick checka in pa hotellet redan pa morgonen och kunde da vila upp oss lite. Vi tog oss sedan ut pa stan och gick runt lite i shoppinggalleriorna for att sedan ga pa manikyr och pedikyr som jag onskat mig (Jonas tog fotmassage, tror inte han kanda att manikyr och pedikyr var hans grej). Efter det gick vi tillbaka till ett utav de stora galleriorna vid Siam Square dar det fanns en hel vaning med mat, delikatesser, choklad, tartor och det jag gillar bast, glass! Jag fick en stor fodelsedagsglass att mumsa pa :D Pa eftermiddagen/kvallen var vi otroligt trotta och sega och vi hade bestamt oss for att bara slappa i sangen vilket var sa himla skont. Efter att ha bott forjavligt i ett par dagar var en stor skon sang som sant fran ovan! Vi kopte chips bestallde roomservice till middag och tittade pa film. Toppen! \

Nu ar vi som sagt inne pa var sista dag, flyget gar i natt och vi ar hemma i Sverige pa sondagmorgon. Vi hoppas pa en snabb och begalig flygresa :) Kram!!

mer thailand

Nu har jag inte skrivit pa lange sa tankta att jag kunde slanga in nagra rader. Vi har rest runt lite sedan sist. Vi kom till Ao Nang, stannade inte sa lange utan akte till Koh Smaui. Dar struntade vi in Full Moon Party och drog till Koh Phi Phi istallet. Kom hit i forrgar och har har vi det riktigt bra. Dock mar vi inte sa bra idag da en liten drink ute blev en helkvall med alldeles for manga buckets. Voi var runt pa litre olika barer och hyamnade sedan pa en stor fest pa stranden. Dar dracks och dansades det for fulla muggar. De hade lite olika eldshower och man kunde bland annat hoppa hopprep med ett brinnande rep. Det vagade jag mig inte pa! Men de hade aven en stor ring som det brann runt och den minsann var jag tyungen att hoppa emellan, modigt Jensen! I morgon ska Jonas ut och dyka en halvdag och da tankte jag bara chilla pa stranden. Vi har det vekrligen toppen har pa Phi phi, favoriten so far. Det som dock suger ar att jag har ca 30 myggbett!!